Fler mål om dagen…. Du går inte ned i vikt snabbare!

Du vill förlora vikt… När jag säger vikt menar jag fett såklart. Men för att göra det här måste du sprida ut ditt matintag under hela dagen med flertalet småmål istället för tre stora.
Detta för att du ska kunna hålla din metabolism på topp och förbränna mest fett möjligt! Dietister och matgurus har förespråkat detta i ÅRTIONDEN till folk som försöker gå ned i vikt. Men jag säger motsatsen. Det spelar egentligen ingen roll om du äter 6 mål eller om du äter 3 mål på en dag.

Självklart ska jag inte sticka under stolen med att äta flertalet småmål är bättre än 3 mål om dagen. Men för dig som har förhinder tänker jag inte heller ljuga för när de är näst intill inte är någon skillnad vid fokusering av vikt nedgång! Man kan uppleva att äta oftare hjälper din metabolism att inte sjunka och hålla sig på en jämn och fin nivå hela tiden, men då borde målet vara proteinrikt och innehålla ett minimum på 27g protein. Annars är det nästan helt onödigt att man ens lägger manken till!

En intressant läsning om detta kan du hitta här: Br J Nutr. 2009 Nov 30:1-4. [Epub ahead of print].

Under en studie på 16 övervikta kanadensare kom man på att fler måltider inte gör någon skillnad. Under studien som varade i åtta veckor så var personornera indelade i två grupper, en grupp fick äta sex måltider medans den andra tre. De konsumerade självklart lika mycket kcal i båda grupperna. Resultatet från studien blev väldigt intressant och borde skådas av alla hälsogurus och dietister i min mening.

 

high meal frequency

low meal frequency

Body wt (kg)

-4.6

-5.3

Fat mass (kg)

-3.2

-3.1

Lean body mass (kg)

-1.8

-2.6

Vi sprider lätt falska rykten nu för tiden. ”du kommer inte lyckas med din vikt nedgång om du inte håller dig till fem eller fler måltider per dag” HALLÅ? READ THIS! Jag hoppas jag gjort en tjänst till flertalet här som har den filosofin att om du inte kan trycka i dig fem måltider per dag så kommer din viktnedgång inte vara maximal!

Träningsgurun ditt svar till FITNESS!

