Få en fastar rumpa och slanka ben! (hemma)

Detta inlägg och övningar jag kommer prata om kommer förmodligen locka en hel del kvinnor men jag hoppas att ni män också läser detta inlägg med intresse. Benböj på ett ben, Raka marklyft på ett ben och liggande abduction. Är om du frågar mig de bästa övningarna du kan göra hemma för att träna Glutes Maximus och Glutes Medius (rumpa) och även Quadriceps Femoris (lår).

Du har tre rumpmuskler,  Glutes Minius, Glutes Medius och Glutes Maximus. Både Medius och Maximus kan man känna och se medans Glutes Minius ligger under Glutes Medius.Men bara för att man inte kan se den minsta rumpmuskeln betyder det inte att den inte ger någon inverkan. Glutes Minius aktiveras utav samma rörelser som får Glutes Medius att aktivera sig, vilket gör att då Glutes Minius växer i muskelstorlek kommer denna muskel trycka ut det två andra delarna och göra så att din rumpa ser mer välformad ut!
För att få en liten klarare syn så är Glutes Medius nr 4 på bilden medans Glutes Maximus är nr 3.
Bästa övningen för Glutes Medius (4) är liggande abduction.
Bästa övningen för Glutes Maximus (3) är raka marklyft på ett ben.
Bästa övningen för hela Glutes samt Quadriceps (framsida lår) är benböj på ett ben.

Detta är något jag själv uppfattat och upplevt men kan skiljas från person till person. Du behöver inte ta det förgivet att det ska funka lika bra för dig, men det är helt klart värt ett försök och kommer hjälpa dig att få en snyggare ”underdel”!

Träningsgurun din blogg till en hårdare kropp!

%d bloggare gillar detta: