Efter träningssnack!

 

Att inta protein direkt efter träning är A och O för muskelbyggning och ett väldigt kritiskt moment. Intar du ingen föda innehållande protein (byggstenar) så är risken väldigt stor att din kropp blir katabol och du får inte ut resultaten du vill utav din träning.

Det finns många olika variationer på protein och många olika variationer på vad man kan konsumera direkt efter träning.

  • Proteinshake
  • Tonfisk
  • Kyckling
  • Banan och keso
  • Kesella
  • Kött
  • You name it!

De är inte så stor skillnad på om du intar kyckling eller tonfisk efter träning. Men såklart så finns det alltid bättre eller sämre alternativ. De jag väljer att inta efter en träning är en blandning utav proteinpulver, kreatin och glukos! Denna ”drink” intar jag även 1 – 2 ggr till under dagen.

Du behöver inte göra det så avancerat att du använder dig utav allt som jag gör, men som jag sa tidigare, vissa alternativ är bättre än andra. Använder du dig bara utav proteinpulver eller keso betyder det inte, att du INTE kommer få muskler, men du kommer inte maximera ditt muskelbyggande och din kropps återhämtning. Att du skulle kunna vara kapabel att bygga mer massa och återhämta dig bättre med min shake är inget bullshit, utan de är rätt självklart.

Whey Protein:
Ett intag av Vassle (snabbt) protein direkt efter träning, kommer göra så att kroppen snabbt får tillgång till byggstenar för att reparera sin kropp. Proteinet kommer inte räcka så länge och därför intar jag ALLTID ytterligare ett mål 30min – 1 timma efter träning. Men som en ”LIFESAVER” så funkar whey protein utmärkt.

Kreatin Monohydrate:
Kreatin är en kvävehaltig organisk syra, som produceras i kroppen men till en begränsad mängd (2 – 3g per dag). Kreatin har en väldigt positiv effekt när det gäller återhämtning, energi och ökande i styrka. Så med hjälp av ett kreatin tillskott får du lättare att öka i styrka, muskelvolym och explosivitet!

Glukos:
Glukos (Druvsocker) är en enkel sockerart och en snabb kolhydrat. Att inta Glukos med Protein efter ett hårt träningspass gör så att musklerna kan ta upp maximalt med protein (byggstenar) för återuppbyggning.
Hur? Svaret är enkelt!
Kroppen har just blivit pressad hårt under ett intensivt träningspass, du är helt slut och behöver snabb energi för kunna återhämta dig. Som vi alla vet så ger Protein,fett och kolhydrater energi. Men det kroppen gillar att använda sig mest utav när energi skapas är kolhydrater. Om du då intar snabba kolhydrater tillsammans med Protein betyder att du höjer din insulin-nivå och kan ta upp maximalt med protein!

Såhär går jag tillväga efter ett träningspass!
Hur går du tillväga?

Träningsgurun din blogg till en hårdare kropp!

%d bloggare gillar detta: