Blame it on the carbs!

Att banta och inta lite kolhydrater är något som många använder sig utav för tillfället. Dieten som har blivit så populär kallas för LCHF = Low Carb High Fat.

Att gå på en diet är helt upp till dig som individ och du ska inte låta någon annan bestämma över hur du ska äta. Men se till att du ÄR PÅLÄST om en diet innan du börjar med den.

Efter mitt senaste blogginlägg om kolhydrater och LCHF ”Var är kolhydraterna” fick jag tung kritik via e-mail och nere på stan. Så innan jag börjar med detta inlägg vill jag få fram att jag inte är EMOT eller FÖR LCHF dieten utan är här för att informera, även fast min kritik kan vara lite hård ibland.

Så i dagens inlägg kommer jag ha både goda och dåliga nyheter till alla som är ”LCHF älskare”. Det jag tänkte prata om är följande:
LCHF + Hård träning = förlust i T-nivåer.
LCHF + Styrketräning = Fettförlust men ingen muskelökning snarare förlust där med.

Atleter som a) cyklar/springer 1 per dag b) styrketränar 1 gång varje dag och har ett lågt intag med kolhydrater minskar sitt eget testosteron produktion men samtidigt förlorar det FETT! Detta kan folk se som ett positivt tecken. MEN samtidigt som det förlorar fett och minskar sin egna testosteron produktion,  ökar deras kortisonproduktion. Detta om du ska tro på studierna gjorda utav två styckena universitet ett i USA och det andra placerat i Norge.

 

 

 

 

Vi vet alla att intensiv träning kräver energi. Om det inte finns kvar någon glykos till musklerna är det tvingade att använda sig utav fett. Din kropp börjar nu producera kortison bara för att kunna stimulera omvandlingen av fett och protein till glykos! Eftersom kroppen använder sig utav fett för att få tag på glykos så tappar du bra mycket fett under tiden!

Det är just detta som har gjort LCHF så populär på senaste åren. Du förlorar fett! Men det flera missar är att dieten har en baksida, en baksida som inte visas i media eller hos förespråkarna.

Som jag nämnde tidigare får du välja själv om du vill gå på diet eller inte, men om du skulle vilja bygga muskler kan jag inte rekommendera LCHF. En mycket intressant studie för den som tror att LCHF är värsta byggbara diet är en studie gjord i Norge. I studien får två grupper träna i 10 veckor. Ena gruppen går på en LCHF diet (LC+EX) medans andra gruppen får gå på en balanserad diet (EX)

Efter studien är klar så kan man se att resultaten skiljer sig mycket åt!
LCHF personerna förlorade ca 5,5kg fett och 0,5 kg muskler.
Balansdiet personerna förlorade 0.6 – 1kg fett och la på sig 1.5kg ”lean mass” (muskler).

En LCHF diet gör så du känner dig mer mätt, vilket kan ses som positivt. Människorna i LCgruppen fick i sig 1755kcal per dag medans människorna i balansgruppen fick i sig 1972kcal och ändå skiljde det så mycket i resultatet. Man vet inte exakt varför det skiljde så mycket i resultatet. Men kanske var det avsaknaden av kcal eller vad vet jag? Det är bara en av mina teorier om denna studie. Kom bara ihåg att resultaten diffar från person till person och om du inte tappar lika mycket som människorna i studien gjorde betyder det inte att något är fel!

Om det nu skulle vara så att du skiter fullständigt i inläggets budskap och tycker att allt jag pratar om är skit. Tycker jag ändå att du ska inta ditt dagliga intag av 50g kolhydrater eller vad det nu kan vara så nära träning som möjligt!

Vi väljer själva hur vi vill leva. Om du nu vill leva i en kropp utan muskler är det bara att köra på med LCHF, men om du istället skulle vilja ha snabba resultat och en muskellös kropp är LCHF inget jag rekommenderar!

Källor:
Nutr Metab (Lond). 2010 Mar 2; 7:17.
Eur J Appl Physiol. 2010 Apr; 108 (6): 1125-31.


Träningsgurun din blogg till en hårdare kropp!

