Kreatin ger dig muskelkramp!

I dagens inlägg ska jag berätta för dig om sanningen bakom kreatin och muskelkramp. Jag ska även prata om hur missledande internet kan vara för den som inte är alert!

”Använder du kreatin? Det får du, kramp av!”
Idrottare brukar oftast vara väldigt bra på att sätta slutsatser för dem själva, utan att data finns inom området. Att idrottare sedan sprider deras teorier vidare är något som händer dagligen på gym. Efter att deras teorier har grott hos deras kompisar blir det oftast verklighet.

Innan man vet ordet av ser men en rubrik på Flashback såväl som Kolozzeum som säger ”kramp då jag tar kreatin”. Där har vi det, ytterligare en myt inom träning som fötts på internet.

Vid just kramp och kreatin brukar förklaringarna oftast vara de samma.

”Jag fick muskelkramp då jag använde mig utav kreatin”. Folket som svarar på dessa poster eller skapar dem brukar inte ha någon källa bakom sig utan det brukar bara ANTA att de fick krampen med hjälp utav kreatin… Även fast de kanske regelbundet fått muskelkramp innan.

Dessa anekdotiska rapporter från/om idrottare som lider av muskelkramper och eller lider utav magbesvär under kreatin, även om skaran är väldigt begränsad så kan det inte kopplas till kreatin! KLART SLUT.

Jag kan säga med full säkerhet att dessa falska rapporter eller falska uttalanden blir publicerade av folk som saknar utbildning om kreatinets påverkan. Även folk som man kan tro veta bättre ger ut fel information om detta. (t ex din husläkare).

Men det är inte över än. Folk utan någon som helst erfarenhet om studier på kreatin eller utbildning inom området brukar ge ut rekommendationer på hur kreatin ska doseras.

Summa summarum.
Studier har blivit gjorde (allt för många), och man har aldrig lyckats se att kreatin skulle PÅVERKA eller MOTVERKA muskelkramper!!! Det kreatin egentligen gör för dig är att det förbättrar din termo-reglering aka kroppens temperatur.
Kreatin torkar därför inte ut dig, det är faktiskt tvärtom, kreatin hjälper dig och din kropp med hydrering!

Muskelkramp är egentligen en ofrivillig sammandragning i muskeln. Är du i riskzonen för muskelkramp?:

  • Att man tidigare råkat ut för kramp
  • Hög ålder, ju äldre man är desto större risk
  • Högt BMI
  • Dåliga stretchvanor
  • Ärftlighet, om dina släktingar lätt får kramp för du troligen lättare kramp
  • Löpning i hög intensitet
  • Längre löpningar
  • Muskeltrötthet
  • Springa i backar
  • Dålig prestation just den dagen

(Lista tagen från Traningslära)

Träningsgurun så mycket mer än bara träning!

2 kommentarer

  1. Hej träningsgurun, jag är en pojke på 13 år. Jag vill verkligen förbättra min kondition och få bort lite fett runt min midja, jag undrar, vilket är det bästa och mest hälsosamma sättet?

    Ha det bra.

    1. Hejsan Joseph. 13 år och redan planer att gå ned i vikt, WoW! Men jag ska hjälpa dig.😉
      Först och främst måste du inse att det icke går att ”punktförbränna”. Det vill säga, om du vill ha bort fett runt midjan så måste fett från hela kroppen tas bort!

      Du befinner dig just nu i tonåren och det är en viktig tid att ge näring åt kroppen så att den kan växa. Utan näring så kan mycket gå förlorat, och detta kan göra dig olycklig senare i livet!
      Jag rekommenderar att du drar in på sötsakerna och försöker äta 3 stora mål. frukost lunch middag. I mellan dessa måltider kan du äta en frukt eller lite fil och flinger.
      Men det bästa tipset jag kan ge dig nu är att STANNA BORTA FRÅN ALLT SÖTT! Om du fortfarande kommer ha problem med din vikt, så kan du börja gå ut och springa eller gå 1 timma varje dag.

      Det finns inget som hindrar dig från att spring, du kan springa överallt och hur du vill! Bara att ta initiativet och börja!

      Mvh Träningsgurun

