Länge leve sojaprotein?

Att du skulle ha ett dagligt intag på cirka 40 gram sojaprotein kan förbättra dina kolesterolvärden, medans samma intag utav mejeriprotein inte ger någon effekt alls på dina kolesterolvärden. I alla fall om du vill tro på en studie utförd utav “Tulane University USA”.

Många kostrådgivare, dietister, hälsoexperter och även jag pratar oftast om sojaprotein som relativt dåligt. Man brukar oftast säga att sojaprodukter inte skall intas eftersom det har en väldigt negativ effekt på människan. ”Sojaprotein gör en fet” ”sojaplantan ska inte ätas för den är giftig” ”Kroppen har svårt att bryta ned soja” och listan går vidare.

Efter att ha fått ta del utav denna studie Eur J Clin Nutr. 2012 Apr;66(4):419-25. Så tror jag att vi faktiskt inte förstår logiken bakom alla dessa ANTI-SOJA förespråkningarna. Om vi verkligen ska kolla in på sojaprotein och dennes negativa effekter får vi allt ta och börja leta, LETA NOGA! Jag har inte kunnat hitta en enda studie som kan visa mig ett samband mellan soja och impotens, soja och övervikt, soja och dåliga blodvärden etc.

Men visst, jag har fått smaka på sojaprotein, och jag kan inte medge att det smakar värst gott. Jag skulle nog kunna gemföra smaken utav naturellt sojaprotein med sand, vatten och lera.. Inte det man föredrar att hälla i sig efter träning. Och det är just detta som skapat ryktena. Om en vara inte smakar gott så måste man smaksätta den (Socker, kakor you name it) här har vi nyckeln till onyttigheter men om vi bortser från detta så finns det inte något dåligt med det hela.

Sojaprotein har faktiskt visats i studier att hjälpa strykeutövare att öka sin muskelmassa lite mer än det som intar mejeriprotein. Men här kan man ungefär hitta lika många studier som säger JA och NEJ. Även om mejeriprotein och sojaprotein ger samma muskelmassa så kan man i alla fall tänka på att sojaprotein egentligen är nyttigare och här några positiva hälsoeffekter.

Så nu till studien som utfärdades på ”Tulane University”. Under studien fick man 350 friska män att dricka 1 port sojaprotein till frukost och kvällsmål, varje dag i två månader.

Studien upprepades tre gånger. Första gången fick deltagarna inta 40 gram sojaprotein per dag, andra gången fick det inta 40 gram mjölkprotein per dag och tredje gången fick det inta kolhydrater av samma kalorivärde som 40 gram protein gav. (90 % maltodextrin, 5 % sackaros och 5 % fruktos)

Efter att denna studie blev avslutat (april 2012) får nu matbutiker märka deras sojaprodukter som ”kolesterol reducerande”. Soja intaget på 40 gram minskade kvoten totala kolesteroler HDL jämfört med kolhydrats tillägg. Medans Mjölprotein intaget på 40 gram orsakade en liten minskning i HDL. (HDL är det goda kolesterolet i kroppen).
HDL = kolesterol som minskar chansen för hjärtattack. (God)
LDL = Kolesterol som gör motsatsen till HDL. (Ond)

Publikationen utav denna studie kommer förmodligen göra så att allt mer sojaprodukter kommer bli sålda. Man har genom studien lyckats visa att sojaprotein minskar chansen för hjärt- och kärlsjukdomar i gemförelse med mjölkprotein. På tabellerna ovan kan du se skillnaden mellan soja- och mjölkprotein!
Sojaprotein = mer HDL
Mjölkprotein = Mer LDL

Sådär nu har jag gjort en tjänst för sojaprodukter och även mot min syster. Äntligen har jag nu skrivit ett inlägg där jag i princip erkänt att jag har haft fel alla dessa gånger då jag sagt att hon inte borde äta sojaprodukter!

Med detta inlägg tror även att allt fler kommer bli allt mer inställda att gå över till att bli vegetarianer, dock kommer jag för tillfället inte stödja eller vara emot att bli vegetarian. Jag kommer stanna till en blandkost med ett bra intag utav allt! Tycker även att du som läsare eller sojaprotein använder borde ha i åtanken att bara för att det hjälper dig med dina kolesterolvärden kan det vara negativt på andra sätt.

Om det skulle vara bättre att vara vegetarian än allätare får jag ta upp i ett nytt inlägg då jag lätt skulle kunna täcka flera sidor om det… He, he.

Träningsgurun så mycket mer än bara träning!

 Källor:
Eur J Clin Nutr. 2012 Apr;66(4):419-25.
Rev Assoc Med Bras 2010; 56(5): 572-8.
Food Chem Toxicol. 2003 Aug;41(8):1175-83.
Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):553-7.

 

One comment

