Fit for fight med koffein!

Även om du är rent utav starkare, smalare, hårdare eller större en alla andra dödliga så vill du alltid maximera din ”after burning” effekt, efter du har varit fysiskt aktiv. Detta gör du med hjälp utav KOFFEIN! 

Koffein är ett av det mer undersökta kosttillskotten på marknaden och man vet att det hjälper dig att fettförbränna, öka din uthållighet, öka din styrka och hjälpa dig att bli mer mentalt fokuserad! Koffein kan även vara farligt, men då måste du komma upp i övermänskliga doser. Dock har ett antal människor lyckats överdosera koffein! Sci Med Sport. 2008 Apr;11(2):231-3.]

Efter ett krävande pass där du slår sönder dina muskler, måste kroppen fylla på sina glykogen såväl som kreatin depåer och byggas upp på nytt. Kropp intar då EPOC, (elevated post-exercise oxygen consumption) vilket betyder att kroppen fortfarande jobbar på en hög nivå och förbrukar energi för att bli hårdare än innan så den slipper lida återigen vid nästa träningspass!

Om du nu skulle vilja öka energiförbrukningen och öka din EPOC kan du inta koffein.. Detta har bevisats funka enda sedan 1990 men då var det bara bevisat att funka på kvinnor som nyttja konditionsträning. [Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1992; 65(5): 459-63.]

Ett expriment där 16 ”super atleter” 8 bodybuilders och 8 långdistanslöpare ställde upp har bevisat att koffein hjälp dig att förlora fett och få högre uthållighet vare sig du springer, tränar på gym är man eller kvinna! Alla deltagare i studien var fysiskt aktiva dagligen och hade en relativt låg kroppsfett %. Studien var upplag så att deltagarna delades upp i 6 grupper C1:trained, C2:trained, C3:trained (långdistanslöpare / konditions erfarna) C1: active C2: active C3: active (Bodybuilders / rugbyspelare) alla atleter skulle få dricka en sportdryck innehållande 5mg koffein per kg kroppsvikt och vissa blev tilldelade en sportdryck utan något koffein i alls (placebo)!

Resultatet av Studien blev häpnadsväckande och man kunde konstatera att koffein hjälpte till att öka uthållighet såväl som fettförbränning!
Journal of Caffeine Research. September 2011, 1(3): 179-185.

Koffein som kosttillskott kan hjälpa dig att öka din intensitet, EPOC och styrka under träning. Koffein är enligt mig något man borde använda sig utav PRE- såväl som Post-workout! Men komihåg att koffein fortfarande kan ha ”side effekts”.
Ett antal deltagare under denna studie visade symptom utav illamående, yrsel och hyperaktivitet. Men det vara bara 31% av deltagarna som kunde besvara om det fick en placebo eller icke placebo dryck! Känn efter själv hur du reagerar utav koffein och  genom det väljer du hur stor dos du ska ta.

Under denna studie brände deltagarna ungefär 30kcal mer per timma. Detta är ingen superstor skillnad, men folk väljer ju själv hur de vill göra! Jag personligen säger inte nej till lite extra förbränning, stryka och uthållighet.
J Sports Med Phys Fitness. 2011 Mar;51(1):11-7.

Gillade du denna typ utav inlägg? Tryck på gilla eller lämna en kommentar!
Mvh Träningsgurun

2 kommentarer

  1. Fint inlägg med mycket fakta! Ge gärna lite egna råd/förslag efter du kört på det!
    Vad skulle det kosta för dig att fixa kostplanering samt supp.”planering” till mig?
    Är intresserad av vad ditt unga sina har att ge!
    Ha en bra dag, Keep on writing!
    Mvh
    Bulkingaqurse

    1. Tack för denna Kritik Bulkingaqurse!
      Jag provade något nytt idag för att se responsen men blir förmodligen att lägga mer fokus på min egna uppfattning.. Kanske först lägga ned fokus på studierna sedan i slutet skriva lite mer fördjupning om hur jag tänker etc etc!

      Jag tar 200kr för en kostrådgivning och 200 för ett träningsschema. Kan slå ihop det så det blir 300kr för båda?🙂

      Men rekommenderar dig att vänta någon vecka tills jag fixat till mina erbjudanden lite mer!
      MVH

%d bloggare gillar detta: