Var är KOLHYDRATERNA?

Ända sedan LCHF dök upp för allmänheten så har jag i mitt vardagsliv stött på folk som säger att det är de bästa det någonsin provat. Folk som undrar om det skulle vara skadligt att eliminera kolhydraterna på det viset, folk som undrar om de kan bygga muskler, folk som undrar om jag rekommenderar det eller inte och folk som tycker att jag borde förespråka metoden på min blogg. Så nu tänker jag besvara alla frågor genom detta inlägg. Om du fortfarande kommer ha frågetäcken efter du har läst igenom detta inlägg SKRIV ett inlägg så besvarar jag dig där!🙂
Jag kan säga så här LOW carb high fat, har varit känt inom fitnessindustrin ett bra tag. MEN ni ska vet att LCHF har blivit mer dramatisk då den blev känd hos allmänheten. Folk vill ha sina ”quick fix” och med det hoppar de på en diet det har ingen susning om utan att folk som det inte känner eller vet om de har någon utbildning eller ej förespråkar.

När det väl kommer till LCHF eller andra populära dieter så är det inte så att elimineringen utav kolhydrater som gör att det förlorar vikt utan minskningen utav kalorier som gör det! Så istället för att plåga din kropp med inga kolhydrater så borde du balansera din diet. Det går faktiskt att förlora lika mycket vikt utan LCHF som med den, bli inte heller förvånad om du lyckas förlora mer vikt med en balanserad diet!

Känner du dig osäker med hur du ska äta?
Ta då bara kontakt med ett proffs i området och be han eller henne att lägga upp ett kostschema åt dig. Det är värt pengarna!

Att eliminera kolhydraterna som man nu förtiden gör då du går på en LCHF-kur är idiotiskt! Din, ja din EGNA kropp slutar fungera allt mer desto längre du håller dig borta från kolhydrater.
– Men du nämnde ju att LCHF har använts inom fitness världen ett bra tag.

Jo jag nämde att man har använt sig av Low carb high fat men inte på denna nivå. När man använder sig utav low carb high fat inom fitness världen sker detta oftast under korta perioder och fortfarande med ett bra intag av kolhydrater. Man minskar bara på dem samtidigt som man ökar fettet…

Tänk dig för innan du påbörjar en diet med ytterst lite eller inga kolhydrater.

kolhydrater (glykos) är essentiella för liv. Hjärnan och vårt nervsystem fungerar inte om det inte regelbundet får tillgång till glykos. Som resultat vid en kolhydrats snål diet kommer dina muskler samt fett metaboliseras och amino syror att deamineras, detta för att fortsätta att förse kroppen med glykos. Detta är ett bevis på glykoneogenes och ett bevis på att Kolhydrats försörjning för att kunna bibehålla en konstant försörjning av glykos är essentiell! Då kroppen använder sig utav glykoneogenes försämras din förmåga att tänka, dina kroppsdelar svarar till hjärnans kommandon bli allt segare du har även chans att förlora muskelmassa.

Men kom ihåg att dessa rekommendationer skiljer sig från person till person. Så en fysiskt aktiv människa kanske måste få i sig 170g per dag för att inte förlora alla glykos reserver medans en ”pösmunk” som bara sitter inne varje dag behöver kanske bara 130g.

Summering

Kroppen fungerar även fast du har ett dåligt intag av kolhydrater men du kommer ALDRIG kunna fungera optimalt eller vara en frisk människa då du eliminerar eller reducerar ditt kolhydrats intag drastiskt.
Men bara för att du behöver få i dig kolhydrater varje dag betyder det inte att dessa ska intas från Chips och Cola utan det bästa och nyttiga kolhydraterna är obearbetad och fiberrika. Dessa kolhydratskällor är tillexempel frukt och grönsaker, eftersom det är obearbetade och fiberhög ger det dig ett bättre blodvärde och mer mättnadskänsla.

Totala kolhydratsintaget per dag ”diffar” väldigt mycket från människa till människa och beror till stor del på din kroppsmassa och hur fysiskt aktiv du är.

Kom ihåg att Kolhydrater och fett går hand i hand och att kombinera de är döden för din vikt och kommer göra så du lägger på dig bra med fett. Så när ditt kolhydrats intag är höger ska ditt fett intag vara lägre och vice verse. MEN ELIMINERA ALDRIG NÅGON AV PARTNERNA!!!

Källor:

Berning J., and S. Steen 1998 Nutrition for sport and exercise
Modern Näringslära
Nutrition: The Complete Guide


Träningsgurun din blogg till en hårdare kropp!

2 kommentarer

  1. higashimori · ·

    ”kolhydrater är essentiella för liv.”

    Med essentiellt brukar man mena ett näringsämne som kroppen behöver men som den inte kan producera själv. Kroppen kan dock på egen hand producera kolhydrater genom det som kallas glukoneogenes, kolhydrater är alltså inte essentiella (för människor).

    Finns det någon studie som visar att muskelmassa går förlorad vid ett kolhydratintag på mindre än 130g/dag?

    Varifrån kommer siffrorna 130 g respektive 170 g, och vilken kroppsmassa gäller det?

    1. Hejsan Higashimori.. innan jag besvarar dina frågor vill jag bara säga TACK! Tack för du visar intresse och svarar samt tack för du är kritisk till min text.. Detta hjälper mig att utvecklas och börja rätta mina texter, det jag skrev är rätt men skrivet på fel sätt. Jag hoppas detta svaret är bättre:

      kolhydrater (glykos) är essentiella för liv. Hjärnan och vårt nervsystem fungerar inte om det inte regelbundet får tillgång till glykos. Som resultat vid en kolhydrats snål diet kommer dina muskler samt fett metaboliseras och amino syror att deamineras, detta för att fortsätta att förse kroppen med glykos. Detta är ett bevis på glykoneogenes och ett bevis på att Kolhydrats försörjning för att kunna bibehålla en konstant försörjning av glykos är essentiell! Då kroppen använder sig utav glykoneogenes försämras din förmåga att tänka, dina kroppsdelar svarar till hjärnans kommandon bli allt segare du har även chans att förlora muskelmassa.

      Och eftersom jag läser mycket artiklar och studier från USA så är det där måttet satt i det flesta staterna i USA, och har införts utav American Dietetic Association.

      MVH Calle Träningsgurun

%d bloggare gillar detta: