Populära Dieter Förstör Din Kropp!

Sommaren ligger runt hörnet, dagarna blir allt varmare och man kan se allt fler lättklädda. När våren är här börjar allt fler tänka på hur de ser ut och att de måste börja banta!

Av ren depression och panik börjar det flesta som vill förlora vikt följa kvällstidningarnas förslag om hur man ska gå ned i vikt. Under våren fylls löpsedlarna med dietartiklar som ”Stina 55 tappade 70kg på bara 1 år” eller ”förlora din mage, med sju enkla steg”. Men du kan vara lugnt, jag är här för att hjälpa dig i vardagen och ta reda på vad som är MYT och vad som är FAKTA!

Jag har listat det fem mest KORKADE dieterna som många i Sverige följer då det vill förlora lite ”fett runt magen”.

1. Fruktbantning
2. Pulverdiet
3. LCHF
4. Atkins
5. GI

Nr 1: Fruktbantning

Fruktbantning som låter så hälsosam kommer definitivt på en första plats då det gäller hur din kropp reagerar. Att du skulle utesluta all annan kost för att bara äta frukt kommer ge dig en brist på Protein och Fett.

Att fruktbantning skulle påverka dina resultat inom träning tror jag är klart för alla, men något fruktbantning även kommer påverka är ditt välmående och om du håller på med fruktbantning under en längre tid kan det bli LIVSHOTANDE, då du utesluter ämnen som är essentiella (livsvikta men som kroppen ej själv kan tillverka).

Kommer du kunna gå ned i vikt på Fruktbantning? Självklart kommer du lyckats att förlora vikt med fruktbantning annars skulle den väl inte ha fått löpsedlar i kvällstidningen… Men viktförlusten som blir kommer mestadels vara av dina egna muskler då du inte kommer ha aminosyror tillgängliga för proteinsyntesen.

Du ska inte tro att frukt är något dåligt nu då det kan vara väldigt bra att få i sig i en balanserad diet. Felet ligger i människan som kom på en diet baserad på BARA FRUKT. Sedan att media hyllar dieten är ju nästan värre, eftersom man lurar så himla många människor bakom ljuset.

Fruktbantning må låta nyttig, men denna diet är nog den mest skadliga jag har hört talats om!

Nr 2: Pulverdiet
 
Mmm, en diet där vi byter ut MAT mot pulver… Nu börjar vi komma in i dieternas värld känner jag.

Länge har det funnits folk som tycker att fysiskt aktiva personer som brukar proteinpulver är GALNA. Men vad är då folk som går på pulverdiet?

Principen vid pulverdiet är den samma vare sig du väljer det dyraste varianten eller den billigaste. Principen är att du ska byta ut mat mot pulver. Enligt mig är denna diet minst lika skruvad som fruktbantning.

Att börja konsumera pulver istället för att äta mat, då har du lyckats slå till huvudet och inte läst utan HÅRT! Pulver borde endast användas som utfyllnad av din nuvarande diet! Flytande föda kommer aldrig mätta lika bra som fast föda gör och det är väl därför folk som använder sig av pulverdiet är riktiga JoJo-bantare.

Man orkar oftast inte använda sig av pulverdiet under en längre tid då du oftast blir seg och desperat efter fastföda. När du väl slutar konsumera endast pulver faller du tillbaka till din startvikt och är mer deprimerad än innan eftersom du har slängt pengar i sjön.

Nr 3: LCHF
 
Här har vi en diet som blir allt större för varje dag och man kan tro att det håller på bli en säkt! LCHF lite kolhydrater och mycket fett är LCHF-metodens egna melodi.

Här har vi en diet som det flesta andra. Den hjälper många att förlora vikt men inte som dess förespråkare säger att du ska göra. Det finns INGET MAGISKT med att äta fett istället för kolhydrater. Kroppen har rentutav lättare att omvandla Fett till kroppsfett än vad den har att omvandla Kolhydrater till kroppsfett.

Om vi ska ta tjuren vid hornen och möta värkligheten så är det relativt svårt att omvandla kolhydrater till fett. Det är just detta många LCHF-förespråkare försöker dölja genom att säga ”MEN KOLHYDRATER HÖJER INSULINET SÅ ALLT FETT LAGRAS”, coudnt see that coming? He…he.

Men det alla ”förespråkare” verkar glömma är att fett lagras väldigt bra utan insulin och protein höjer ditt insulin lika mycket som kolhydrater gör.

Men visst nu ska jag inte klanta ned allt för mycket på LCHF eftersom det finns människor som går ned på dieten. Men det går inte ned eftersom det uteslutar kolhydrater utan för att de håller ned sitt kaloriintag! Det LCHF kan hjälpa till med är att man får en större mättnadskänsla med fett och på sätt behöver man inte äta lika mycket = mindre kaloriintag. Men för den som tränar är kolhydrater A och O så att använda sig utav LCHF för den som sportar mycket är döden för din kropp och dina muskler!

All överdosering är farlig och kan till och med vara dödlig!

Nr 4: Atkins
Atkins är liknande som LCHF. Meningen med dieten är att skära ned på kolhydraterna men istället för att höja fett ska man höja proteinet. Denna diet funkar också som viktnedgång men som tidigare sagt är det inte avsaknaden av Kolhydrater som gör att du förlorar vikt utan att du minskar ditt kaloriintag.

Atkins kan ses som farligare än LCHF då många Atkins brukare använder sig mycket av charkprodukter, och därmed löper risk för ett högt intag Nitrit. Den typen av risk löper man ofta då man utesluter många saker från sin kost.

All överdosering är farlig och kan till och med vara dödlig!

Nr 5: GI
 
GI-kost har blivit suddig på de senaste åren och innan vi kan prata om GI-kost måste vi ta reda på vad det egentligen är. Ursprungligen var det menat att äta kolhydrater med lågt GI, men den populära tolkningen är snarare något slags Atkins-diet blandning.

GI har oftast varit en relativt stabil diet, men på senare tid har den tappat popularitet eftersom den ”inte funkar”. Varför funkar den inte för? Jo eftersom GI aldrig har varit menat som en bantningsdiet. Du kan lika gärna gå ned i vikt med högt GI såväl som lågt GI.

GI-kosten är bra mat för den vanliga människan. Maten är oraffinerad, rik på fibrer och näring. Men det som förvirrar människor när det gäller låg GI är hur man ser på produkter. Bara för en produkt har lågt GI betyder det inte att den är nyttig.

GI kan vara bra för en person som vill ligga kvar på sin vikt och hålla sig fysiskt aktiv! Men dieten är inte gjord för fettförlust!

%d bloggare gillar detta: