Salt, salt och återigen salt…

En av många populära och väl diskuterade ämnena i fitness och friskvårdstidningar är natrium. Hur mycket salt ska du få i dig per dag? Är det överhuvudtaget bra att få i sig salt? natrium hjälper dig att bli fit! Ja det här är bara några av alla rubriker jag kan hitta i alla dessa fitnessmagaziner jag har själv på lager.

Låt oss nu glömma vad alla dessa tidningar och reklamer har att säga och låt oss luta oss mot lite fakta och studier som stödjer just natrium intaget!

Om du utsätter dig för fysiskt arbete och med detta svettas måste du ersätta all natrium du svettats ut för att uppnå en bra balans i din kropp. Om du nu utsätter dig för fysiskt hårt arbete samtidigt som du är under en diet eller ligger på underskott i kolhydrater så måste ditt salt intag öka drastiskt! Det är just detta som missleder många människor som vill gå ned i vikt. Om du vill förlora fett måste du sluta inta natrium, vilket är helt absurt. Då du minskar ditt kolhydratsintag kommer även du förlora kapaciteten att förvara vatten i din kropp. Så för varje gram kolhydrat du minskar så minskar även din kapacitet att förvara vatten med  3 gram.Så när du utsätter din kropp för fysiskt hårt arbete eller går på en diet är det alltså bra att öka ditt natrium samt vattenintag då du kommer förlora mycket av detta under dagen. Desto mer natrium och vatten du intar desto starkare och mer aktiv kommer du känna dig! Kom dock ihåg att all överdosering är farlig, så bara för jag säger att du ska öka ditt natrium intag betyder inte det att du ska hälla i dig matsked efter matsked.
En av många negativa aspekter med att gå på en ”låg kolhydrats diet” är just för låga nivåer av salt i kroppen! När kroppen upplever för låga salt nivåer blir du oftast svagare, trött och vimsig! Om du någon gång upplever dessa symptom rekommenderar jag att du höjer ditt natrium intag, och om du inte mår bättre borde du kolla över din dietplan!

Sammanfattning:
För fysiskt aktiva människor och folk under diet, rekommenderar jag ett ökat intag av salt hellre än ett minskat intag. Du måste alltid återföra det kroppen förlorar under träning för att inte förlora kvalitativ muskelmassa.
Om du någon gång känner av följande symptom (Svagare trötthet, muskelkramp eller vimsig) då du är fysiskt aktiv eller går på diet borde du höja ditt natrium intag för att sedan må bättre!

BLI inte GALEN med saltet och ta bara efter behov, att hålla på räkna ut hur mycket salt du har eller trycka i sig mängder är inte bra. Ta det lugnt och använd hjärnan då du doserar ditt natrium intag…

Träningsgurun din kropp till en hårdare kropp!

3 kommentarer

  1. Grymt bra tråd ännu en gång! Gillar hur du varierar din blogg med både träning, supps., kost och diet samt dina erfarenheter! Tycker din tråd är intressant och att den driver nog andra till en liknande motivation och kost-/träningskunskaper.
    Hur håller du själv koll på ditt Natrium intag?
    Mvh/ Bulkingaqurse

    1. Tack för det possitiva feedbacken jag får! Det är just det jag hoppas att just driva andra folk framåt och uppnå deras träningsmål!

      Jag har aldrig räknat mitt natrium intag, men jag brukar oftast använda mig av salt vid det större måltiderna så som Frukost, Lunch och middag!

      Den dag då jag kommer deffa vet jag inte än hur mitt natrium intag kommer se ut men såklart kommer det höjas!

      1. Okej! Då vet jag!🙂 Lycka till ännu en gång!
        Keep on goin’!

