Du kommer aldrig…

Få magrutor. Eller i alla fall inte om du fortsätter att bara använda dig av sit-ups.  Sommaren är här och hundra tusentals män och kvinnor försöker få sig i form till sommaren med att döda sin mage med sit-up efter sit-up.  Detta i hopp om att få en slim och fin kropp inför stranden. Det har ytterligare igen kommit en studie som bevisat att detta är sjukt onödigt.

Du kan inte punkförbränna, det är bara möjligt att förlora fett om du förbränner mer energi än vad du får i dig via mat. Om du planerar din kost rätt så kommer din kropp börja förbränna fett överallt och förr eller senare så kommer du märka markant skillnad på din kropp. Undersökning efter undersökning har gjorts på folk som använder sig av sit-ups och fettförbränningspiller och samma resultat har bevisats om och om igen. DET GÅR INTE ATT PUNKFÖRBRÄNNA. Om du vill ha en mindre midja måste du träna hela kroppen!

Om du lägger märket till diagramet ovan så ser du att sit-ups inte gör någon markant skillnad i vare sig kroppsvikt eller abdominal utveckling. Den ända skillnaden man la märket till under dessa undersökningar var att ”testkaninerna” kunde utföra mer sit-ups än innan.

Summering:
Sit-ups är effektivt om du vill öka din styrka i dina abdominals. Sit-ups kommer dock inte göra så du lyckas förlora några cm runt din midja eller punktförbränna bort fettet från magen.  Jag hoppas att informationen i detta inlägg får många sommar människor att inse att endast sit-ups inte kommer hjälpa dig till ett snyggt 6-pack.

Variera din träning med ett bra konditon och stryketräningsschema för bästa resultat. Muskler kommer inte över en natt och det krävs mycket jobb för att uppnå din drömkropp!
GE ALDRIG UPP!

Källa:
J Strength Cond Res. 2011 Sep;25(9):2559-64.

Winners never quit, quitters never win!

%d bloggare gillar detta: