BCAA innan träning förminskad smärta!

Ni alla har förmodligen hört uttrycket NO PAIN NO GAIN, och jag måste säga att jag är en av dessa människor som lever efter detta motto. Men att gå med muskelvärk (träningsvärk) 2 – 3 dagar efter du tränat en viss muskelgrupp är inte det skönaste. Desto seriösare du blir med ditt styrketränande desto mer kommer du vara beroende av dina muskler och inte vilja gå med träningsvärk i 2 – 3 dagar efter du tränat.

          

Det har nu bevisats att 5g BCAA före träning kan dämpa träningsvärken. Detta har bevisats på Nagoya Institute of Technology i Japan. Experimentet utfördes på 60 atleter varav 30 män och 30 kvinnor mellan åldrarna 21 – 24.

Deltagarna tränade intensivt fem dagar i streck och konsumerade en HCHP diet (High carb high protein). Under passen fick deltagarna 150ml vatten med 5g BCAA och ytterligare 1g grönt te extrakt. Träningen som det utövade bestod utav 7set knäböj med 20reps per set.

Efter fem dagar fick alla deltagare gå på sjukhuskoll för att ta reda på hur nedbrutna/skadade deras muskler var. I tabellerna nedan ser du hur BCAA påverkade både män och kvinnor. Den övre tabellen tillhör männens reaktion medan den undre tillhör kvinnornas reaktion.
 Om du studerade tabellerna märkte du förmodligen att tjejerna reagerade starkare på BCAA än vad killarna gjorde. Det är mycket riktigt. I studien som jag fick min information ifrån så har man gett tjejerna 92mg BCAA per kilo kroppsvikt medan killarna fick 77mg per kilo kroppsvikt.
För att summera det hela, BCAA förminskar frisläppningen av Myoglobin Elastese som frigörs då muskel blir ”skadad”. Myoglobin är ett protein som frisläpps i muskeln och skapar träningsvärk medan Elastese är en enzym som blir frisläpp i blodet vid fysisk ansträngning.

Tränignsgurun din kropp till en hårdare kropp!

%d bloggare gillar detta: