Öka dina träningsresultat med starkare bål!

Coreträning eller bålträning är något som har blivit sjukt populärt i Sverige under det senaste åren. Jag vågar nästan säga att man ser mer eller mindre 2/3 av alla människor på gymmet ägna minst 10 – 20 minuter av sitt pass på sin bålstyrka (en ganska rå uppskattning men om du tränar regelbundet så vet du vad jag pratar om he….  he).

stabilisera din bål med YOGA

Coreträning uppmärksammades av forskare från Australien under 90 – talet. Efter ett flertal studier på människan märkte man att det fanns ett flertal muskler runt våran ”core”. Om du använde dig av coreträning där du stärkte din inre stabiliseringsmuskel så som Transversus Abdominis och Multifidus kunde du motverka ryggproblem hos skadade och förebygga ryggproblem hos friska.

Ryggbesvär är vanligt och rent procentuellt så är det en stor andel av befolkningen som drabbas av ryggbesvär varje år och siffra bara ökar. Vi var förr i tiden jagare och samlare och tränade bålen till vardags utan att tänka på det, men eftersom livet blir allt mer slappt och elektroniken sköter det mesta åt oss idag så får bålen inte den träning den behöver, detta skapar stora problem hos människan som måste förebyggas.

Det är just det som har hänt idag, sen träningsbranchen fått reda på denna information har det tagit bålträning till sig och lär idag ut hur man tränar bålen till i synes friska personer för att förebygga ryggskador och skapa en bättre hållning hos oss som människor.

TRÄNA BÅLEN OCH ÖKA DIN PRESTATION!

Din coremuskel är indelad i två olika delar en stabiliserande och en kraftskapande del. Den stabiliserande delen är för många av oss den viktigaste delen, det är den här delen vi använder för att kunna styra vissa segment i ryggen för att t ex kunna böja oss ner och knyta skorna. Den andra delen av din Coremuskel är den kraftskapande delen, det är delen av din core som du kan belasta tyngst för att förebygga ryggproblem.

Om du tar en titt på en ryggrad i neutralt läge kommer du se att hela ryggraden är S-formad, ryggraden går in som mest vid din ländrygg och det är just det här vi i Sverige kallar för Svank. när din ryggrad är neutral kommer det vara i din ländrygg du är som mest stabil och kan påtvinga mest stress. Att ha en neutral rygg innebär att din rygg är i en position där du har lite svängrum åt båda hållen och du kan köra ett skadefritt lyft. Detta betyder att du INTE ska svanka som en idiot när du utför övningarna som vissa folk har fått om bakfoten utan du ska hålla din rygg i en neutral position. Att kunna hålla en neutral rygg vid tyngdlyft är just att ha en stark och stabil coremuskel. Har du inte bålstabiliteten kan man tappa formen i ryggen under tunga lyft och börjar då böja ryggraden vilket skapar skador.

Att börja träna bålstabilitet är inte bara bra för att hålla formen utan också för att få dessa ”Eye-popping” magrutor som alla är ute efter! När det gäller att ha snygga magmuskler så spelar din bålstyrka och bålstabilitet stor roll! Bålstyrk hjälper dig att utföra svårare lyft för mage och rygg vilket skapar finare definitioner av dina magmuskler.

%d bloggare gillar detta: