Kom i toppform med skräpmat!

Att äta onyttig mat så som Nutella, Fläskvål och Pizza en gång i veckan hjälper inte bara din fettförbränning utan den ökar även din metabolism. Så du kan alltså äta onyttigt och ändå förlora fett? Ja du hörde rätt, du kan äta all den här fantastiska maten utan att skämas över det.

Notera att detta ska ske under begränsning!

Förmodligen har du kommit hit för att läsa om något du tror är träning. Du tänker förmodligen för dig själv att deffa är inge svårt, det är bara att äta 1 mål om dagen så kommer jag förlora vikt LIKE A BAWS!
Olyckligtvis så funkar det inte riktigt så. Sanningen är att din kropp hatar stor calori restrictioner och ”crash dieter”.. Att sätta dig själv och din kropp på diet skickar dig nästan direkt in i ”svält läge”, som minskar din metabolism samtidigt som kroppen bevarar ditt fett för att skydda sig själv mot svält, kyla osv.

Även om du går på en EXTREMT STRIKT diet där du bara ligger mellan 200 – 500 kcal i underskott per dag så kommer du i långa loppet att sätta din kropp i något som kallas för ”svält läge”. Resultatet? Försämrad fett förlust och strypt förbränningsnivå.

Att ligga på ett underskott suger inte bara för att din mat är  trist utan också för att dieten påfrestar dig både mentalt och fysiskt vilket gör i vissa lägen att folk slutar med sina dieter och aldrig når sina mål att få drömkroppen till Beach 20xx. Jag menar… Vem fan vill offra 2, 3 om inte 4 månader av sitt liv utan resultat? Inte jag och förmodligen inte du heller. Undersökningar har visat att det tar mindre än en vecka för dina fettförbränningshormoner att dropa då du ligger på kcal underskott.

Så vad gör du för att återställa dina metabolism och dina fettförbränningshormoner? Juste ja du tar en ”fuskdag” där du trycker i dig all den här ”dödligamaten” som media och även många oerfarana PT’s sagt att du ska avstå till all mon.

Nutella:
Hasselnötskrämen som alla gillar. Det låter som en dröm, att få äta nutella på din morgonmack. Nutella innehåller faktiskt Lecitin som är ett sojaextrakt som höjer din mättnadskänsla och gör så du håller dig mättare under en längre tid. Nutellan innehåller även antioxidanter
(från kakaon) vilket stabiliserar blodtrycket och hjälper dig att förhindra blodproppar. Nutellan består av stor del av hasselnötter vilket är en stor källa av enkel och fleromättadefetter.
Men kom ihåg att nutella inehåller mycket socker och inte är bra i stora mängder därför rekommenderar jag att du begränsar ditt intag av Nutella.

Fläsksvålar:
Fläskvålar, är ett delikat barsnacks som de flesta älskar men skäms för att fråga efter, pga av att alla tror att det är alldeles för FETT!

2/3 av fettet i fläskvålarna är enkelomättat vilket är bra för hjärtat! dryga 15% av fettet kommer dock ifrån stearinsyra, vilket har fått en allt för skev uppfattning. Många tror att stearinsyra är livsfarligt för kroppen och dina kolesterolhalter men det har faktiskt aldrig bevisats att detta har någon påverkan på kroppen.

Eftersom fläskvålar är i princip hud och fett så har det en super hög proteinhalt. Protein som vi alla vet är bra för muskeluppbyggnad medans fettet tas upp som energi i kroppen och ger dig en fantastisk mettnadskänsla. 20 gram fläskvål innehåller 2 gram mer protein en ett normaltstort kockt ägg är fläskvålar ett utmärkt mål under din ”fuskdag”.

För dig som verkligen är känslig mot socker och vill avstå allt i sockerväg så kan jag även berätta att det är ca 0,3 gram kolhydrater per påse fläskvål. 

%d bloggare gillar detta: