Att använda protein eller inte…. Det är frågan!

Första veckan på det nya året är avklarat och jag hoppas ni har haft det bra hitintills!

Varje dag får jag eller ser jag frågor om proteinpulver som tillexempel…
Ska jag använda proteinpulver?
Är proteinpulver säkert?
Är proteinpulver nödvändigt?
Kan jag inte bara äta mycket protein?
Skadar proteinpulver mina njurar?
När ska jag ta proteinpulver?
Vad är det bästa proteinpulvret?
Är proteinpulver som steroider?
Kommer min snopp bli mindre av proteinpulver?
Och listan går vidare och vidare…

Det här är bara en handfull av alla frågor jag blir befrågade eller ser på internet VARJE DAG!

Först och främst! Proteinpulver kommer inte göra så du slutar växa, göra din snopp mindre och det är verkligen inte STEROIDER.
Till frågan som rör säkerheten med proteinpulver så tror jag att all denna missledande information kommer från  missförstådda artiklar och föräldrar som bara är oroliga för sina barn. Men egentligen är proteintillskotten naturella proteinkällor. Exempel på detta är Whey protein, Ägg protein eller grönsaksprotein. Så proteinpulver är som att äta en proteinrik måltid och alltså inte farligt för dig. Något du dock borde hålla ögonen öppna på är var proteinet är tillverkad. I extrema fall kan proteinet vara tillverkat i samma lokal som fisk, nötter m.m.

En annan vanlig myt är att protein är dåligt för njurarna vilket är helt FEL! Det har aldrig visats i någon studie att en högdoserad proteindiet är skadligt för njurarna. Den ända gången du borde vara orolig för dina njurar under en högdoserad proteindiet är om du tidigare har haft problem med njurarna… Jag säger det igen, högdoserade proteindieter skapar inte jag sa INTE njurproblem.

Nu när vi har rett ut om protein är farligt eller ej att konsumera så kommer vi till varför frågorna.
Varför ska man använda proteinpulver i första-hand?
Varför inte bara äta mat med högt innehåll av protein?

Ja. Alltså det är inge fel med att äta mat med högt innehåll av protein. Ända problemet som kommer med detta är pris och noggrannhet.

Det flesta bodybuilding-dieterna är upplagda så att du ska konsumera 2gram protein /kg kroppsvikt uppdelat på 6 måltider. Om du nu har tid att placera dig i köket och slava för att kunna laga och förbereda 6 proteinrika måltider om dagen så tycker jag att du ska göra det. Detta kommer förmodligen uppfylla dina behov. Men problemet är dock att dem flesta människorna har även ett liv utanför köket ha… ha. Du har förmodligen jobb, skola samt gym att gå till. Det är nu proteinshaker kommer in i bilden och dem är till och med mycket billigare.

Förstå mig inte fel nu. Jag menar inte att du ska byta ut dina måltider mot ett proteintillskott. Men att lägga till ett proteintillskott i din diet kommer göra det mycket, MYCKET lättare att konsumera en högdoserad proteindiet. Proteinpulver kan även hjälpa dig att uppnå dina viktmål snabbare.
Källor:
http://leehayward.com/blog/should-you-take-protein/
http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=425&beid=1904322
http://www.foodpolitics.com/2012/01/the-new-study-of-protein-and-weight-gain-calories-count/

 

