10 Tips på hur du tränar SÄKERT!

Under min tid här i Indonesien har jag även ”nätcoachat” en klient som vill ha hjälp och gå ner i vikt.
Han har inte några vidare erfarenheter på gymmet, men är bestämd på att förlora kilona på magen. Efter några brevväxlingar mellan varandra så frågade han mig;
– Calle, hur ska jag egentligen klara mig själv på gymmet?

Genom mina dagar som ”träningsguru” har jag hjälp många med deras mat/träningsproblem. Jag måste dock säga att det är skrämmande många som är som exemplet ovan. De är helt enkelt rädda för att gå till gymmet och inte veta vad de ska göra.

Så med detta så har jag nu satt ihop en
”Topp 10 lista” på hur man tränar säkert. Jag hoppas att den kommer uppskattas och läsas med intresse.
1)
Gör aldrig en övning du känner dig osäker på. Be alltid en instruktör att ge dig en personlig instruktion på hur du utför övningen.

2)
Fortsätt inte med övningen om det gör ont eller att det inte ”känns rätt”. Det finns ett stort utbud av alternativ på samma träning.

3)
Alltid när du startar ett NYTT program ska du använda lättare vikter en normalt och flera repetitioner av varje övning.
Dina muskler är inte vana vid rörelsen och skaderisken är större. Du kan också förvänta dig träningsvärk i musklerna.

4)
Ta en veckas paus var annan månad.  (träna 2 månader vila 1 vecka)

5)
Att träna till ”failure” och stressa muskeln är det optimala vid muskelbyggning. Men gör aldrig detta utan en ”spotter”!

6)
Hoppa aldrig över dina uppvärmningsrutiner även hur trött du än är.

7)
Överskrid aldrig 4 intervallpass i veckan. Till och med proffs atleter vilar ibland.

8)
Tänk på att du bygger musklerna utanför gymmet och inte på gymmet. VILA ÄR ETT MÅSTE.

9)
Var inte rädd att du är för svag när du är på gymmet. Alla orkar olika vikter och du ska inte gemföra dig med någon annan. Kör på i ditt egna tempo och lyft det du själv klarar av.

10)
Om du lider av någon sjukdom eller är över 30 år, så råder jag dig att du tar kontakt med en personlig tränare eller din husläkare innan du hoppar på ett nytt träning eller kostschema.

Jag hoppas att ni gillade min lista och kom ihåg att DET INTE FINNS NÅGOT SKRÄMMANDE MED GYMMET!😉

Träna hårt
Calle

2 kommentarer

  1. jo, ja har en bra fråga. tänk om man älskar att gymma och är träningsgalen men har problem me båda fotlederna, vänstra knät, ryggen och handleden. hur ska man då träna eftersom många maskiner på gymmet är sånna man inte kan träna just dom sakerna på. det är ju väldigt svårt att lägga upp ett tränings schema för de eller?????

    1. Det du pratar om är träningsskador och ska inte tränas bort. Det du behöver göra är att rehabilitera dig från dessa skador. Desto längre tid det går utan rehab desto längre tid kommer det ta för skadorna att läka.

      Börja gå till en naprapat som kan hjälpa dig med massage och sedan ta också kontakt med en sjukgymnast för att få ett rehab-schema upplagt så ska du se att du är på fötterna snart igen.🙂
      Men bra fråga. Det blir förmodligen att skriva en artikel inom kort om skador och hur du ska kontra dem.😉

