Den västerländska sjukdomen!

Ja den västerländska sjukdomen även kallad Metabolt syndrom har du hört talats om den? Om du inte har gjort det än är det väl dags.

Metabolt Syndrom är en sjukdom som hänger ihop med:

  • Rökning
  • Högt blodtryck
  • Diabetes
  • Övervikt
  • Förstörda blodfetter

Alla dessa riskfaktorer du ser ovan har ökat kraftigt i västvärlden såväl som i östvärlden det senaste åren. Problemet växer i världen och i väst har problemet nått sitt ”klimax”. Med stor sannolikhet beror detta på den västerländska livsstilen som kroppen inte alls är anpassad för att leva.
Vad är då orsaken till detta?

Grundstenen till  Metabolt syndrom är intaget av det korta kolhydraterna/sockret som vi får i oss genom dagens mat. Den västerländska maten innehåller allt mer vitt mjöl, socker och E-ämnen. Något som människor för i tiden aldrig åt.

Detta höga intag av socker i blodet skapar alldeles för höga nivåer av hormonet insulin.  Dessa insulinspikar skapar i längden en störning i kroppen som kommer i sin tur påverka ett flertal av kroppens celler. Att påverka kroppens celler på detta sätt är inget du vill göra då det kan bidra till Cancer, demensutveckling, förstorad prostata, fettlever, gallbesvär, PCOS, gikt. Om sockerbelastningen sedan blir förstår kommer blodsockret stiga över det normala och du är på väg att bli diagnosticerad med Diabetes 2.

Hur ska jag kontra metabolt syndrom?
För att slippa fetma och alla besvär där till är det en bra början att avstå västerländsk kost . Västerländsk kost är t.ex snabbmat, sockrade nötter, chips och allt annat ”gott”.

för att kontra metabolt syndrom så måste du äta SMART.
Stadig kost genom hela dagen.
Motverka kroppsfett med fett.
Anteckna dina framsteg.
R
ensa ditt skafferi från alla sötsaker och snabba kolhydrats måltider.
Träna flera gånger i veckan.

Planera dina matinköp och maträtter i förväg. Mindre kolhydrater hjälper dig att förlora dom där extra kilona. Naturliga fetter så som olivolja och solrosolja är bra för din kropp. Håll en stadig kost på ca 5 – 6 mål om dagen för att dämpa sötsuget. Ta tid på dig när du äter, försök göra så portionerna ser större ut en vad dem är och ät långsammare.

om du fortfarande är osäker om vad som är rätt mat för dig som ligger i riskzonen så rekommenderar jag dig att du läser kostdoktorns artikel om LCHF metoden.

Ät sunt med en noga utformad måltidsplan så kommer du inte besväras av metabolt syndrom. Men kom ihåg att du är alltid värd en belöning då och då.

%d bloggare gillar detta: